In Wijkkrant Zuid - door Annemarieke Weber
Originele cadeaus van Amsterdamse kunstenaars
Een persoonlijker en origineler cadeau dan een kunstwerk bestaat bijna niet. Om weg te geven of voor uzelf. Een beeld, een schilderij of een mooie ring is een blijvende herinnering aan een bijzonder moment. Met de tijd kan kunst ook een goede investering blijken. U bevordert in ieder geval ons lokale kunstklimaat met de aankoop van goed werk.
Met de feestdagen in aantocht is het altijd inspirerend om een atelier te bezoeken en daar een origineel cadeau uit te zoeken. De prijzen gaan van enkele tientjes tot een paar duizend euro. Daarbij kan de kunstenaar u persoonlijk adviseren en u op nieuwe ideeën brengen. Bijvoorbeeld bij kunstenaarsinitiatief Retort in de Schinkelbuurt. In een Bermuda Driehoek, de ‘verdwenen’ binnentuin achter de Rijnsburgstraat, huizen 35 ateliers in een driehoekig pand.
Fleurige bloemen
Florien Dingemans (1973) heeft een commerciële achtergrond. Na haar studie kunstgeschiedenis ging ze de handel in. Pas op haar 35e koos ze voor het kunstenaarschap. Ze organiseert nu alles zelf, onafhankelijk van de galeries. “Sinds ik mijn eigen shows opzet, ben ik uitverkocht, zelfs voor de opening al. Tijdens de previews die ik binnen mijn netwerk op afspraak hou, gaat de verkoop uitstekend.” De prijslijst gaat van 500 tot 5.000 euro. “Van de opbrengst van het afgelopen jaar kan ik leven. Ik ben heel blij. Het is zo belangrijk dat kunstenaars ook het ondernemerschap mee krijgen. Ik gebruik alle kanalen om mijn werk zichtbaar te maken. Een advertentie kost geen drol. Voor 30 dollar sta je al op Instagram en Facebook. Zelfredzaamheid is belangrijk, maar ik vind ook dat de steun vanuit het Rijk en de gemeente moet blijven. De broedplaatsen en de atelierruimtes zijn cruciaal voor de ontwikkeling van alle kunsten.”
Bankdirecteur en drag Queen
Petra van Velzen (1972) combineert kunst- en zakelijke fotografie. “De prints, de haakjes, de touwtjes, alles kost geld als je een expositie inricht. Dat loopt best op dus tegenwoordig vraag ik ‘hanggeld’.” Een portret van een bankdirecteur maakt het mogelijk dat zij drag queen Chelsea Brandy in haar studio ‘Sprankel’ aan de Aalsmeerweg uit kan nodigen. Ze werkte al twintig jaar als fotograaf toen ze in 2014 naar de Fotoacademie ging. Daar ontstond haar fascinatie voor gender en diversiteit. “Chelsea (grote foto midden) kwam hier binnen als Brian, een verlegen jongen. Terwijl hij zich opmaakte en aankleedde werd hij echt een andere persoon, een zelfverzekerde diva. Van zulke transities leer ik. Niet lachen, niet pleasen, neem je ruimte in en wees fier op jezelf als vrouw.”
De jurk van Trump
“Dress like a woman” dicteerde Trump aan alle vrouwen in Het Witte Huis. Dan trek ik hem ook een jurk aan, over zijn eigen lijf, dacht beeldend kunstenaar Jet Nijkamp (1965). “Als Trump zichzelf als vrouw zou tegenkomen, zou hij haar geen blik waardig keuren. Mijn pastels op bekende krantenpagina’s gingen viral.” Reuters, The Independent, Het Laatste Nieuws, Harpers Bazaar NL en het Australische SBS publiceerden over de serie. Trump hing in zijn jurk op de Nasty Women exposities in Londen, Mexico en Amsterdam. De opbrengst van deze fondsenwerving ging naar de hulporganisaties She Decides en Woman on Waves. “Via mijn tekeningen financiert Trump dus eigenlijk zelf wat hij wilde uitbannen: de wereldwijde hulp aan vrouwen bij geweld en abortus,” lacht Nijkamp. Naast haar activistische werk tekent Nijkamp vooral bomen. “Ik zie daar portretten in. Bomen zijn een belangrijke verbinding tussen de eeuwen. Ze zijn universeel en tijdloos.” Nijkamp kan niet leven van de kunst. Ze promoveerde in de rechtsgeschiedenis en geeft op contractbasis les aan de Universiteit van Amsterdam.
Cijfers en feiten
CBS: in heel Nederland werken 58.000 beeldend en uitvoerend kunstenaars.
ARRA, Bedrijvenregister Amsterdam:
18.726 Bedrijven zijn geregistreerd als ‘kunstbedrijf’. Dit zijn eenmansbedrijven of bedrijven met meerdere mensen in dienst. De totale Amsterdamse beroepsbevolking bestond op 1-1-2016 uit 476.000 personen.